NLIB
  • Home
  • Log in Digilo
  • Over NLIB
    • Het nieuwe lesgeven
    • Over mij
    • Testimonials
  • Werkwijze
    • Lesprogramma's >
      • Peuterprogramma
      • Basisonderwijs (PO)
      • Voortgezet Onderwijs (VO)
    • Digitale middelen
    • Technische vereisten
    • Procedure
    • Tarieven
  • Contact

Proud to be Dutch

11/12/2012

0 Comments

 
0 Comments

Een inspirerend verhaal over het werken met tablets

11/6/2012

0 Comments

 
Foto
Analfabete Ethiopische kinderen hacken tablets

One Laptop Per Child in EthiopiëOLPC Een interessant experiment van de organisatie One Laptop Per Child (OLPC): geef kinderen in Ethiopië een gedeactiveerde tablet zonder handleiding en zie wat er gebeurt. Conclusie: binnen vijf maanden wisten ze zich niet alleen de Engelse taal eigen te maken, maar hadden ze ook feilloos het besturingssysteem door en wisten ze allerlei beveilingsinstellingen te kraken. Dat vertelde oprichter Nicholas Negroponte afgelopen week op het MIT EmTech-congres.

OLPC zet zich in om analfabete kinderen uit derde wereldlanden aan computers te helpen. In de afgelopen jaren merkten ze echter dat het niet altijd nut heeft om kinderen dingen te willen leren. Beter is het om ze het zelf te laten uitvinden.

Daarom bezorgden ze in twee afgelegen dorpjes in Ethiopië, Wonchi en Wolonchete, bijna 1000 Motorola Xoom-tablets, oplaadbaar met zonne-energie. Gewoon, in de doos, zonder instructies. Een keer per week verwisselde een technicus de geheugenkaart, zodat OLPC kon volgen wat de kinderen aan het doen waren. Volgens Negroponte hadden deze kinderen nog nooit een gedrukte letter gezien: geen krant, geen boek, geen straatnaambord, niks.

Gehackt"Ik dacht dat de kinderen met de dozen zouden spelen. Maar binnen vier minuten had een van hen de doos open, de aan/uitknop gevonden en hem opgeladen", zei Negroponte. "Binnen vijf dagen waren er 47 apps per kind in gebruik. Binnen twee weken zongen ze ABC-liedjes en in vijf maanden hadden ze Android gehackt." OLPC had de desktopinstellingen op de tablets namelijk vastgezet, maar dat wisten de kinderen te omzeilen.

"Elke tablet zag er anders uit, omdat ze ze zelf ingesteld hadden", zei de chef technologie. "Dat ze dat lukte, is precies de creativiteit en nieuwsgierigheid die nodig is voor het leerproces."

Bron: http://nos.nl/op3/artikel/436485-analfabete-ethiopische-kinderen-hacken-tablets.html
0 Comments

    NLiBlog

    Lees hier over interessante artikelen die op internet te vinden zijn over onderwijs (op afstand).


    Archives

    Maart 2013
    Februari 2013
    Januari 2013
    November 2012
    Februari 2012
    Maart 2011

Aanmelden nieuwsbrief
Verzenden
Over NLIB
Het nieuwe lesgeven
Over mij
Testimonials

Werkwijze
Lesprogramma's
Digitale middelen

Technische vereisten
Procedure
Tarieven



Lees meer
NLIBlog
NLIBieb

NLIB © 2008-2014 | Switzerland | info@nlib.nl