Basisonderwijs (PO)
Wat?
Met het lesprogramma 'Basisonderwijs (PO)' voorziet NLIB in het taalonderwijs op basisschoolniveau. Zoals aangegeven, wordt in overleg met ouders (en leerling) een leerplan opgesteld waarin bepaald wordt hoe de lessen er precies uit gaan zien. NLiB is flexibel en past zich aan aan de wensen van ouders en kind.
Inhoud
Het is mogelijk om het volledige taalprogramma te doorlopen, zoals dat in Nederland ook wordt gedaan. Tevens kan NLiB een aangepast programma verzorgen, waarbij meer de nadruk ligt op dagelijks taalgebruik en bijvoorbeeld cultuur.
In meer of mindere mate worden in de online lessen van NLiB de volgende domeinen van de Nederlandse taal behandeld: spelling, taalbeschouwing, woordenschat, begrijpend lezen, werkwoordspelling, (jeugd)literatuur en schrijven.
Waarmee?
Bij 'Taaljournaal Spelling' wordt na drie weken een mixtoets afgenomen, waarna -indien nodig- verdiepende oefeningen worden gedaan. Daarnaast maakt de leerling op regelmatige basis een taaltoets met door mij geselecteerde oefeningen uit 'Taaljournaal Taal' om in kaart te brengen in hoeverre de leerling de behandelde lesstof beheerst.
Naast deze 'methodegebonden' toets, moet de leerling -indien mogelijk- bij elke taaltoets een door mij ontwikkelde schrijfopdracht maken. Hierdoor probeer ik de ontwikkeling van de schrijfvaardigheden in kaart te brengen.
!--> Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe lesmethode voor taal en spelling. Met een beetje geluk kunnen we hier bij de start van het nieuwe schooljaar (augustus 2014) mee starten. Indien dit niet lukt, zal ik voor het schooljaar 2015-2016 een nieuwe lesmethode aanschaffen.
De kinderen lezen wekelijks een tekst over iets wat in het nieuws is, op hun eigen niveau. Elke week is er een nieuw onderwerp, in totaal 42 keer per jaar. De scholen kunnen de onderwerpen zelf mee bepalen door hun keuze te mailen naar de redactie van Nieuwsbegrip. De redactie zorgt ervoor dat er veel afwisseling is. Na een moeilijk onderwerp, zoals de herdenking van 9/11, volgt een luchtig onderwerp.
Taalzee gebruikt een innovatief zelflerend systeem om spelers altijd opgaven op het juiste niveau aan te bieden. Zo ervaart iedere speler dezelfde mate van succes en uitdaging. Taalzee is ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam.
Voor wie?
Leerlingen op het niveau van groep 5 tot en met groep 8. Met ingang van het nieuwe schooljaar (2014-2015) zal NLiB ook gaan experimenteren met het verzorgen van online taalonderwijs aan leerlingen van groep 4.
Hoe?
De lessen vinden online plaats, waarbij gewerkt wordt in de digitale leeromgeving van NLiB; de Digilo. Er zijn hierbij verschillende opties mogelijk. De lessen kunnen uitsluitend plaatsvinden via Skype aangevuld met huiswerk in de Digilo. De lessen kunnen ook zelfstandig gemaakt worden in de Digilo. Tot slot is het mogelijk om een combinatie te doen van Skype- en Digilolessen.
Wanneer en hoe vaak?
Dit is afhankelijk van het leerplan en de doelen die de ouders en de leerling willen bereiken. Om aansluiting te blijven houden bij het Nederlandse onderwijs, is het nodig om elke week zo'n drie uur aan de Nederlandse les te besteden (over het algemeen houdt dit in: 1,5 uur les en 1,5 uur huiswerk). In de praktijk worden deze uren op verschillende manieren verdeeld. Dit wordt vastgesteld in overleg met ouders en de leerling.
De Skypelessen kunnen plaatsvinden van maandag tot en met woensdag gedurende de hele dag en avond. Hierdoor maakt het niet uit in welk werelddeel het kind woont. De Digilolessen kunnen gemaakt worden op elk gewenst moment.
Kosten?
€70,- per les van 90 minuten. Dit is inclusief voorbereiden, nakijken, toetsen, evalueren, etc. Het is ook mogelijk om voor een voordeelpakket te kiezen. Kijk hier voor meer informatie.
Interesse?
Neem contact met mij op om een intakegesprek te plannen.
Met het lesprogramma 'Basisonderwijs (PO)' voorziet NLIB in het taalonderwijs op basisschoolniveau. Zoals aangegeven, wordt in overleg met ouders (en leerling) een leerplan opgesteld waarin bepaald wordt hoe de lessen er precies uit gaan zien. NLiB is flexibel en past zich aan aan de wensen van ouders en kind.
Inhoud
Het is mogelijk om het volledige taalprogramma te doorlopen, zoals dat in Nederland ook wordt gedaan. Tevens kan NLiB een aangepast programma verzorgen, waarbij meer de nadruk ligt op dagelijks taalgebruik en bijvoorbeeld cultuur.
In meer of mindere mate worden in de online lessen van NLiB de volgende domeinen van de Nederlandse taal behandeld: spelling, taalbeschouwing, woordenschat, begrijpend lezen, werkwoordspelling, (jeugd)literatuur en schrijven.
Waarmee?
- Taaljournaal
Bij 'Taaljournaal Spelling' wordt na drie weken een mixtoets afgenomen, waarna -indien nodig- verdiepende oefeningen worden gedaan. Daarnaast maakt de leerling op regelmatige basis een taaltoets met door mij geselecteerde oefeningen uit 'Taaljournaal Taal' om in kaart te brengen in hoeverre de leerling de behandelde lesstof beheerst.
Naast deze 'methodegebonden' toets, moet de leerling -indien mogelijk- bij elke taaltoets een door mij ontwikkelde schrijfopdracht maken. Hierdoor probeer ik de ontwikkeling van de schrijfvaardigheden in kaart te brengen.
!--> Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe lesmethode voor taal en spelling. Met een beetje geluk kunnen we hier bij de start van het nieuwe schooljaar (augustus 2014) mee starten. Indien dit niet lukt, zal ik voor het schooljaar 2015-2016 een nieuwe lesmethode aanschaffen.
- Nieuwsbegrip
De kinderen lezen wekelijks een tekst over iets wat in het nieuws is, op hun eigen niveau. Elke week is er een nieuw onderwerp, in totaal 42 keer per jaar. De scholen kunnen de onderwerpen zelf mee bepalen door hun keuze te mailen naar de redactie van Nieuwsbegrip. De redactie zorgt ervoor dat er veel afwisseling is. Na een moeilijk onderwerp, zoals de herdenking van 9/11, volgt een luchtig onderwerp.
- Diataal
- Taalzee
Taalzee gebruikt een innovatief zelflerend systeem om spelers altijd opgaven op het juiste niveau aan te bieden. Zo ervaart iedere speler dezelfde mate van succes en uitdaging. Taalzee is ontwikkeld door de Universiteit van Amsterdam.
- Overige
Voor wie?
Leerlingen op het niveau van groep 5 tot en met groep 8. Met ingang van het nieuwe schooljaar (2014-2015) zal NLiB ook gaan experimenteren met het verzorgen van online taalonderwijs aan leerlingen van groep 4.
Hoe?
De lessen vinden online plaats, waarbij gewerkt wordt in de digitale leeromgeving van NLiB; de Digilo. Er zijn hierbij verschillende opties mogelijk. De lessen kunnen uitsluitend plaatsvinden via Skype aangevuld met huiswerk in de Digilo. De lessen kunnen ook zelfstandig gemaakt worden in de Digilo. Tot slot is het mogelijk om een combinatie te doen van Skype- en Digilolessen.
Wanneer en hoe vaak?
Dit is afhankelijk van het leerplan en de doelen die de ouders en de leerling willen bereiken. Om aansluiting te blijven houden bij het Nederlandse onderwijs, is het nodig om elke week zo'n drie uur aan de Nederlandse les te besteden (over het algemeen houdt dit in: 1,5 uur les en 1,5 uur huiswerk). In de praktijk worden deze uren op verschillende manieren verdeeld. Dit wordt vastgesteld in overleg met ouders en de leerling.
De Skypelessen kunnen plaatsvinden van maandag tot en met woensdag gedurende de hele dag en avond. Hierdoor maakt het niet uit in welk werelddeel het kind woont. De Digilolessen kunnen gemaakt worden op elk gewenst moment.
Kosten?
€70,- per les van 90 minuten. Dit is inclusief voorbereiden, nakijken, toetsen, evalueren, etc. Het is ook mogelijk om voor een voordeelpakket te kiezen. Kijk hier voor meer informatie.
Interesse?
Neem contact met mij op om een intakegesprek te plannen.