Digitale middelen
Laptop, internet, chatten, Facebook. Tegenwoordig is de computer niet meer weg te denken uit het leven van het kind. Ook in het onderwijs is er sprake van digitalisering en worden computer, tablet en internet steeds meer betrokken. Dit geeft ook allerlei nieuwe mogelijkheden voor onderwijs op afstand. NLiB heeft een e-Learning module ontwikkeld, waarbij Nederlandse les wordt gegeven aan kinderen via internet zonder dat daarbij het directe contact verloren gaat. Daarbij is gebleken dat kinderen het gebruik van digitale middelen en het werken via de computer en internet erg leuk vinden. Hierdoor krijgen ze lol in de Nederlandse les en dat komt weer ten goede aan hun taalontwikkeling.
Skype
Het lescontact tussen mij en het kind vindt plaats via videocalls. Hiervoor maak ik gebruik van Skype. Op een afgesproken tijd belt een kind in en kan de les beginnen. Om de les afwisselen te houden, maak ik verder onder andere gebruik van de chatfunctie van Skype, bijvoorbeeld bij het bespreken van de oefeningen uit het boek en het spelen van taalspelletjes. |
Digilo - de digitale leeromgeving van NLiB
Via de inlogpagina van NLiB heeft het kind toegang tot de Digilo. Deze digitale leeromgeving is beveiligd met een wachtwoord en is alleen toegankelijk voor het kind, zijn ouders en mij.
De Digilo wordt actief gebruikt tijdens de les. Zo beschrijf ik voor elke les wat er tijdens die specifieke les behandeld wordt. Hierdoor weet het kind waar het aan werkt en krijgt het meer greep op zijn of haar eigen leerproces. Bij de lesbeschrijving plaats ik werkbladen en dergelijke die ik in de les wil inzetten. Deze kunnen dan voor de les gedownload en geprint worden. Verder staat er voor elke les duidelijk beschreven wat het huiswerk is.
In de Digilo wordt een digitale portfolio van de leerling bijgehouden. Hierin plaats ik de opdrachten die het kind tijdens de les of als huiswerk gemaakt heeft en de beoordeling daarvan. Verder bevat het digitale portfolio de beoordeling van de door het kind gemaakte toetsen. Hierdoor ontstaat een overzicht van het gemaakte werk en kan het kind en zijn of haar ouders de ontwikkeling goed bekijken. Het kind kan zelf ook documenten kiezen die het in de digitale portfolio wil hebben door deze te sturen naar mij.
Tot slot bevat de Digilo een toolkit. Hierin plaats ik allerlei hulpmiddelen die het kind kan ondersteunen tijdens de lessen, zoals de persoonsvormkaart.
Via de inlogpagina van NLiB heeft het kind toegang tot de Digilo. Deze digitale leeromgeving is beveiligd met een wachtwoord en is alleen toegankelijk voor het kind, zijn ouders en mij.
De Digilo wordt actief gebruikt tijdens de les. Zo beschrijf ik voor elke les wat er tijdens die specifieke les behandeld wordt. Hierdoor weet het kind waar het aan werkt en krijgt het meer greep op zijn of haar eigen leerproces. Bij de lesbeschrijving plaats ik werkbladen en dergelijke die ik in de les wil inzetten. Deze kunnen dan voor de les gedownload en geprint worden. Verder staat er voor elke les duidelijk beschreven wat het huiswerk is.
In de Digilo wordt een digitale portfolio van de leerling bijgehouden. Hierin plaats ik de opdrachten die het kind tijdens de les of als huiswerk gemaakt heeft en de beoordeling daarvan. Verder bevat het digitale portfolio de beoordeling van de door het kind gemaakte toetsen. Hierdoor ontstaat een overzicht van het gemaakte werk en kan het kind en zijn of haar ouders de ontwikkeling goed bekijken. Het kind kan zelf ook documenten kiezen die het in de digitale portfolio wil hebben door deze te sturen naar mij.
Tot slot bevat de Digilo een toolkit. Hierin plaats ik allerlei hulpmiddelen die het kind kan ondersteunen tijdens de lessen, zoals de persoonsvormkaart.
Webapplicaties
Tijdens de online les wordt er gebruik gemaakt van internet, bijvoorbeeld om met behulp van verschillende webapplicaties taaloefeningen te doen. Om ervoor te zorgen dat ik de vorderingen van het kind kan observeren en eventueel gemaakte fouten kan bespreken, maak ik gebruik van Teamviewer of de functionaliteit 'Beeldscherm delen' in Skype.
Digitaal schoolbord
Net als op een reguliere school wordt er tijdens de online lessen van NLiB gebruik gemaakt van een schoolbord om bijvoorbeeld de spelling- en taalregels uit te leggen. Wanneer ik iets uitleg op het digibord deel ik -via Skype of Teamviewer- mijn beeldscherm zodat het kind kan meekijken en participeren. De les op het schoolbord verloopt verder hetzelfde als op een reguliere school. Voor het digibord gebruik ik de gangbare software die veel in Nederland wordt gebruikt.
Werken 'in de Cloud'
Voor het huiswerk maak ik met de leerlingen gebruik van de cloudservice van Dropbox. Hierbij worden de gescande werkbladen en in Word gemaakte opdrachten opgeslagen in een eigen werkmap die de leerling heeft in Dropbox. Vervolgens haal ik het huiswerk uit deze werkmap om het na te kijken.
"Je vergeet dat de juf niet naast je zit maar in Zwitserland."
Dit is één van de mooiste complimenten die NLiB de afgelopen jaren heeft gekregen. Het geeft namelijk duidelijk aan dat ik mijn doel met NLiB ruimschoots behaal. De e-Learning module die ik voor NLiB heb ontwikkeld is een nieuwe manier van leren, waarbij allerlei (nieuwe) digitale middelen worden ingezet. Dit maakt dat bij aanvang ouders nogal eens huiverig kunnen zijn. Maar keer op keer wordt duidelijk dat het op afstand les krijgen via de computer geen belemmering is maar een verrijking. En zodra een kind gewend is aan de manier van werken van NLiB, is het net alsof ik daadwerkelijk bij het kind aan tafel zit om de leerstof uit te leggen.
Communicatie
De communicatie met de leerlingen buiten de lessen om verloopt via Whatsapp of Edmodo. Edmodo lijkt in verschijning en functionaliteit erg op Facebook (bij de meeste leerlingen heel populair), maar is speciaal voor het onderwijs ontwikkeld.
Tijdens de online les wordt er gebruik gemaakt van internet, bijvoorbeeld om met behulp van verschillende webapplicaties taaloefeningen te doen. Om ervoor te zorgen dat ik de vorderingen van het kind kan observeren en eventueel gemaakte fouten kan bespreken, maak ik gebruik van Teamviewer of de functionaliteit 'Beeldscherm delen' in Skype.
Digitaal schoolbord
Net als op een reguliere school wordt er tijdens de online lessen van NLiB gebruik gemaakt van een schoolbord om bijvoorbeeld de spelling- en taalregels uit te leggen. Wanneer ik iets uitleg op het digibord deel ik -via Skype of Teamviewer- mijn beeldscherm zodat het kind kan meekijken en participeren. De les op het schoolbord verloopt verder hetzelfde als op een reguliere school. Voor het digibord gebruik ik de gangbare software die veel in Nederland wordt gebruikt.
Werken 'in de Cloud'
Voor het huiswerk maak ik met de leerlingen gebruik van de cloudservice van Dropbox. Hierbij worden de gescande werkbladen en in Word gemaakte opdrachten opgeslagen in een eigen werkmap die de leerling heeft in Dropbox. Vervolgens haal ik het huiswerk uit deze werkmap om het na te kijken.
"Je vergeet dat de juf niet naast je zit maar in Zwitserland."
Dit is één van de mooiste complimenten die NLiB de afgelopen jaren heeft gekregen. Het geeft namelijk duidelijk aan dat ik mijn doel met NLiB ruimschoots behaal. De e-Learning module die ik voor NLiB heb ontwikkeld is een nieuwe manier van leren, waarbij allerlei (nieuwe) digitale middelen worden ingezet. Dit maakt dat bij aanvang ouders nogal eens huiverig kunnen zijn. Maar keer op keer wordt duidelijk dat het op afstand les krijgen via de computer geen belemmering is maar een verrijking. En zodra een kind gewend is aan de manier van werken van NLiB, is het net alsof ik daadwerkelijk bij het kind aan tafel zit om de leerstof uit te leggen.
Communicatie
De communicatie met de leerlingen buiten de lessen om verloopt via Whatsapp of Edmodo. Edmodo lijkt in verschijning en functionaliteit erg op Facebook (bij de meeste leerlingen heel populair), maar is speciaal voor het onderwijs ontwikkeld.