Lesmateriaal
Taaljournaal
Voor groep 5 tot en met 8 gebruik ik 'Taaljournaal', een in Nederland veelgebruikte taal- en spellingmethode. In 'Taaljournaal Taal' wordt uitgegaan van alledaagse taalsituaties waarbij leerlingen zich veel kunnen voorstellen. Dit vergroot de motivatie en interesse. Er is bovendien ook veel ruimte voor eigen inbreng en creativiteit.
In 'Taaljournaal Spelling' krijgen de leerlingen wekelijks een woordpakket aangeboden waarin een of meerdere spellingcategorieën centraal staan. Een deel van de lessen wordt gewijd aan werkwoordspelling. Hierbij horen ook verwerkings- en inoefeningsopdrachten, die zowel tijdens de les als als huiswerk gemaakt worden.
Nieuw Nederlands 4e editie
Met de leerlingen van het voortgezet onderwijs werk ik uit de methode 'Nieuw Nederlands'. Deze methode voldoet aan de kerndoelen voor het voortgezet onderwijs voor het vakgebied Nederlands.
De leerstof van 'Nieuw Nederlands' omvat de onderdelen: lezen, schrijven, spreken en luisteren, informatie, taal en woordenschat, grammatica, spelling, fictie. In overleg met ouders maak ik een selectie van de leerstof.
De Roode Kikker/ Kidsweek NIEUW!
De methode 'Begrijpend lezen met De Roode Kikker' is nog niet zo lang op de markt. Het is een vernieuwende methode die volledig aan de kerndoelen voor begrijpend lezen voldoet. Het geeft het kind de mogelijkheid om de vaardigheid begrijpend lezen aan te leren in een betekenisvolle, spannende en interessante context. Door de afwisseling in tekstsoorten en het gebruik van onderwerpen die van deze tijd zijn, wordt er ingespeeld op de actualiteit en de belevingswereld van het kind. Elke week werkt het kind met nieuwe, aantrekkelijke en leuke materialen en uiteenlopende teksten. Het kind leert alle media te interpreteren en begrijpen zoals nieuwsberichten, reclame, websites, forums, online video etc. De lessen worden aangeboden in Edusuite, een online leeromgeving voor het onderwijs. De methode is volledig digitaal en daarmee ideaal voor de online Nederlandse lessen van NLiB. De teksten zijn op verschillende niveaus geschreven. Behalve tekstbegrip komt woordenschat aan de orde.
'Kidsweek' is een kinderkrant die wekelijks uitkomt en ook te downloaden is op de iPad. Ook met 'Kidsweek' kunnen de strategieën voor het begrijpend lezen geoefend worden.
Toetsen
Methodegebonden toetsen Taaljournaal en Nieuw Nederlands
Bij 'Taaljournaal Spelling' wordt na drie weken een mixtoets afgenomen, waarna -indien nodig- verdiepende oefeningen worden gedaan. Daarnaast maken de leerlingen van het basisonderwijs op regelmatige basis een taaltoets met door mij geselecteerde oefeningen uit 'Taaljournaal Taal' om in kaart te brengen in hoeverre de leerling de behandelde lesstof beheerst.
Binnen 'Nieuw Nederlands' worden de leerresultaten gemeten aan de hand van hoofdstuktoetsen.
Binnen zowel het basisonderwijs als het voortgezet moeten de leerlingen -indien mogelijk- bij elke taaltoets een door mij ontwikkelde schrijfopdracht maken. Hierdoor probeer ik de ontwikkeling van de schrijfvaardigheden in kaart te brengen.
Methodeonafhankelijke toetsen NIEUW!
Diataal is een taaltoetspakket voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs. Het bestaat uit de gestandaardiseerde toetsen Diatekst, Diawoord en Diafoon en brengt de vaardigheden van de leerling in kaart op het gebied van begrijpend lezen, woordenschat en luisteren. Deze vaardigheden kunnen worden vergeleken met die van leeftijdgenoten in Nederland. Bij herhaald afnemen is het mogelijk in kaart te brengen hoe deze vaardigheden zich ontwikkelen en in te schatten op welk niveau de leerling functioneert.
Overige
Naast de reeds beschreven materialen, zet NLiB een verscheidenheid aan aanvullend lesmateriaal in, zoals leesboeken, websites en apps. Verder maken de kinderen elk jaar een werkstuk en houden ze een spreekbeurt. Tot slot wordt er veel geoefend met het schrijven van stukken tekst als betogen, verhalen, informatieve teksten en dergelijke.
Voor groep 5 tot en met 8 gebruik ik 'Taaljournaal', een in Nederland veelgebruikte taal- en spellingmethode. In 'Taaljournaal Taal' wordt uitgegaan van alledaagse taalsituaties waarbij leerlingen zich veel kunnen voorstellen. Dit vergroot de motivatie en interesse. Er is bovendien ook veel ruimte voor eigen inbreng en creativiteit.
In 'Taaljournaal Spelling' krijgen de leerlingen wekelijks een woordpakket aangeboden waarin een of meerdere spellingcategorieën centraal staan. Een deel van de lessen wordt gewijd aan werkwoordspelling. Hierbij horen ook verwerkings- en inoefeningsopdrachten, die zowel tijdens de les als als huiswerk gemaakt worden.
Nieuw Nederlands 4e editie
Met de leerlingen van het voortgezet onderwijs werk ik uit de methode 'Nieuw Nederlands'. Deze methode voldoet aan de kerndoelen voor het voortgezet onderwijs voor het vakgebied Nederlands.
De leerstof van 'Nieuw Nederlands' omvat de onderdelen: lezen, schrijven, spreken en luisteren, informatie, taal en woordenschat, grammatica, spelling, fictie. In overleg met ouders maak ik een selectie van de leerstof.
De Roode Kikker/ Kidsweek NIEUW!
De methode 'Begrijpend lezen met De Roode Kikker' is nog niet zo lang op de markt. Het is een vernieuwende methode die volledig aan de kerndoelen voor begrijpend lezen voldoet. Het geeft het kind de mogelijkheid om de vaardigheid begrijpend lezen aan te leren in een betekenisvolle, spannende en interessante context. Door de afwisseling in tekstsoorten en het gebruik van onderwerpen die van deze tijd zijn, wordt er ingespeeld op de actualiteit en de belevingswereld van het kind. Elke week werkt het kind met nieuwe, aantrekkelijke en leuke materialen en uiteenlopende teksten. Het kind leert alle media te interpreteren en begrijpen zoals nieuwsberichten, reclame, websites, forums, online video etc. De lessen worden aangeboden in Edusuite, een online leeromgeving voor het onderwijs. De methode is volledig digitaal en daarmee ideaal voor de online Nederlandse lessen van NLiB. De teksten zijn op verschillende niveaus geschreven. Behalve tekstbegrip komt woordenschat aan de orde.
'Kidsweek' is een kinderkrant die wekelijks uitkomt en ook te downloaden is op de iPad. Ook met 'Kidsweek' kunnen de strategieën voor het begrijpend lezen geoefend worden.
Toetsen
Methodegebonden toetsen Taaljournaal en Nieuw Nederlands
Bij 'Taaljournaal Spelling' wordt na drie weken een mixtoets afgenomen, waarna -indien nodig- verdiepende oefeningen worden gedaan. Daarnaast maken de leerlingen van het basisonderwijs op regelmatige basis een taaltoets met door mij geselecteerde oefeningen uit 'Taaljournaal Taal' om in kaart te brengen in hoeverre de leerling de behandelde lesstof beheerst.
Binnen 'Nieuw Nederlands' worden de leerresultaten gemeten aan de hand van hoofdstuktoetsen.
Binnen zowel het basisonderwijs als het voortgezet moeten de leerlingen -indien mogelijk- bij elke taaltoets een door mij ontwikkelde schrijfopdracht maken. Hierdoor probeer ik de ontwikkeling van de schrijfvaardigheden in kaart te brengen.
Methodeonafhankelijke toetsen NIEUW!
Diataal is een taaltoetspakket voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs. Het bestaat uit de gestandaardiseerde toetsen Diatekst, Diawoord en Diafoon en brengt de vaardigheden van de leerling in kaart op het gebied van begrijpend lezen, woordenschat en luisteren. Deze vaardigheden kunnen worden vergeleken met die van leeftijdgenoten in Nederland. Bij herhaald afnemen is het mogelijk in kaart te brengen hoe deze vaardigheden zich ontwikkelen en in te schatten op welk niveau de leerling functioneert.
Overige
Naast de reeds beschreven materialen, zet NLiB een verscheidenheid aan aanvullend lesmateriaal in, zoals leesboeken, websites en apps. Verder maken de kinderen elk jaar een werkstuk en houden ze een spreekbeurt. Tot slot wordt er veel geoefend met het schrijven van stukken tekst als betogen, verhalen, informatieve teksten en dergelijke.